Waaijenberg in Nederlands Dagblad
Onderstaand artikel is in het Nederlands Dagblad van 02-07-2011 gepubliceerd.
Volgens onderzoek van de NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaars) verhuizen mensen gemiddeld eens in de zeven jaar. Een ander huis is vaak een stap vooruit waar je blij van wordt. Het is leuk om op kamers te gaan, het fantastisch om je flatje te verruilen voor een huis met tuin en wie droomt er niet van om op een dag zijn eigen vrijstaande huis te laten bouwen. Maar ook al is je verhuizing vrijwillig, het is geen kleinigheid in een mensenleven. Op de Life Event Scale van Holmes & Rahe wordt verhuizen genoemd in de lijst van spanningsvolle veranderingen in een mensenleven. En dan dus niet alleen de gedwongen verhuizingen door werk, echtscheiding, overlijden van de partner of gezondheidsproblemen
Verhuizers weten als geen ander hoe de verandering van leefomgeving er in hakt bij de gemiddelde mens. Jan van Santen(58), sinds 1992 eigenaar van de Waaijenberg Groep met vestigingen in Hoogezand en Ede legt uit waarom een verhuizing zo ingrijpend is: ”Het verplaatsen van de inboedel is maar een klein onderdeel van een verhuizing. Waar het werkelijk om gaat is dat je opnieuw je draai moet gaan vinden in een vreemde omgeving. Je verlaat je vertrouwde school, sportclub, kerk, winkels, buren, vrienden. In je nieuwe woonplaats moet je opnieuw beginnen. En vergeet niet dat de verhuizing doorgaans de keuze van ouders is en dat de kinderen uit het gezin helemaal niet weg willen bij hun vriendjes. Dat levert ook de nodige spanning op in een gezin.” In geval van emigratie gaat daar nog een schepje bovenop. Van Santen vertelt van een gezin dat naar Canada zou vertrekken. De dochter van 16 had verkering en wilde niet mee. Op de dag van verhuizing bleek ze spoorloos. Uiteindelijk is het goed gekomen, maar het geeft aan hoe hoog de druk op de verhoudingen in een gezin kunnen oplopen door het veranderen van woonomgeving.
Moeten mensen dan maar blijven zitten waar ze zijn? “Welnee” lacht Van Santen “Maar het is wel zaak dat ze deze factoren onder ogen zien en daar rekening mee houden. En daar kunnen verhuizers heel goed bij helpen.”
“Mensen denken bij een verhuizer aan een grote vent met spierballen, cowboyhoed op, shaggie in de mond en ‘met de vlam in de pijp’ in zijn vrachtwagen. Maar zo is het niet. De verhuizer is iemand die je begeleidt in het hele proces van de verhuizing, hij is iemand die je geruststellend bij de arm neemt. Daarom komt de verhuisadviseur zo nodig meerdere keren bij de klant langs. En dan beginnen we rustig met een kopje koffie en we vragen van alles over de verhuizing. Waarom gaat u verhuizen? Hebt u al een school voor de kinderen? Hebt u al een nieuwe kerkelijke gemeente? Is uw huis al verkocht? Wilt u zelf helpen bij het inpakken? Doorgaans zit je met de vrouw des huizes aan tafel en onze aanpak blijkt meestal een hele opluchting voor haar. Eindelijk iemand die begrijpt waar het over gaat, die meedenkt en hulp biedt. Wat dat betreft lijken we wel maatschappelijk werkers. We ontzorgen, geven informatie en tips, visualiseren de verhuizing d.m.v. fotoboeken met plaatjes van containers, vrachtwagens, garderobedozen enz., verwijzen door naar scholen en/of kerkelijke gemeenten die we kennen in de nieuwe woonplaats, we helpen de kinderen bij deze verandering door vrolijk gekleurde dozen achter te laten die ze zelf in kunnen pakken. En als we het huis doorlopen maak ik overal aantekeningen van. Ook van dingen die emotioneel belangrijk zijn. Bijvoorbeeld als een klant vertelt dat een bepaald schilderij door haar vader is geschilderd, dan noteer ik: ”Extra zorg besteden aan het schilderij van opa.” Dat wordt letterlijk vermeld in de offerte en dat geeft mensen houvast en vertrouwen. Zo verkoop je de verhuizing. En dat is nodig, mensen hebben die steun nodig om de onzekere periode door te komen.”
Het kan nog uitgebreider. In Nederland worden volledig verzorgde verhuizingen gedaan door de Waaijenberg groep vertelt Van Santen. “Dan wordt niet alleen het huis leeggehaald en ingepakt, maar ook bijvoorbeeld aandacht gegeven aan de tuin. Het nieuwe huis en de tuin worden naar wens ingericht, alle apparaten worden aangesloten. Amerikaanse agenten die de Waaijenberg Groep inschakelen voor hun klanten die naar Nederland komen laten de verhuizer ook een school zoeken, een sportclub, een kerkelijke gemeente, een huis huren en een hotel voor de eerste nachten boeken. De tweede dag varen we dan met de klant door de Amsterdamse grachten en vertellen van alles over Nederland. We helpen bij inschrijving in het Gemeenteregister, aanvraag van rijbewijs, regelen van verzekeringen, enz. We hebben het dan niet meer over verhuizen maar over relocation management. En vrachtwagen moet je ook niet zeggen?.wij verhuizen met een luchtgeveerde meubelwagen voorzien van laadklep en met een parkethouten laadvloer”, aldus de trotse verhuizer.
De moderne verhuizer heeft duidelijk meer nodig dan alleen spierballen. “Het is uiterst belangrijk dat een verhuizer goed met mensen kan omgaan. Dit is de helft van zijn beroep. Als Organisatie voor Erkende Verhuizers stellen we de eis dat al het personeel dat langer dan twee jaar in dienst is, is opgeleid.” geeft Carla Gillemans van de overkoepelende organisatie aan. “Als brancheorganisatie hebben we een eigen opleidingsinstituut, het Verhuiscollege. Aangezien wij communicatie een van de belangrijkste punten vinden wat een verhuizer goed moet beheersen, hebben we hier een aparte module voor gemaakt. Hoe ga je met de klant om als deze emotioneel of boos is? Hoe instrueer je, hoe geef je feedback en hoe gedraag je je bij de klant. Allemaal aspecten waar we de verhuizers in trainen.”
Van Santen geeft ook les op het Verhuiscollege en beaamt het belang van scholing. ‘We zeggen altijd dat de verhuisdag het hoogtepunt in het proces is. De verhuizers hebben hierin een belangrijke rol. Als ze niet meteen gaan rennen maar zich rustig voorstellen, niet vloeken, roken of schelden leveren ze een belangrijke bijdrage aan het welslagen van de dag. De verhuizing is steeds “a Moving Experience”.
Van Santen vertelt dat hij ook zorgverhuizers in dienst heeft, gespecialiseerd in de zorgsector. In samenwerking met een ROC zijn ze getraind in de omgang met gehandicapten, ouderen, demente bejaarden. “Zo bieden we bijvoorbeeld de mogelijkheid om de inrichting van de oude woning te fotograferen om vervolgens het nieuwe huis op precies dezelfde manier in te richten. Zodat alleen het uitzicht gewijzigd is.”